Kortposition i H&M som kommer fortsätta utför

I onsdags presenterade H&M sin rapport för Q4, och föga förvånande så rasade aktien. I princip alla kurvor pekar nedåt för H&M, varför jag köpt ett blankningsderivat med H&M-aktien som underliggande instrument.

Jag övervägde att blanka H&M efter deras ras i december 2017, eftersom det redan då var tydligt vartåt det barkade, men beslutade mig till slut för att låta bli. Det har bara gått en månad sedan dess, men aktien har redan hunnit falla 20 procent. Ja, jag är lite bitter.

Man kan med visst fog ifrågasätta hur klokt det är att ta en kortposition i H&M nu. Sedan toppen 2015 har de tappat 60 procent av sitt börsvärde, så fallhöjden och den potentiella avkastningen har minskat betydligt. Jag ser dock fortsatt stor nedsida i bolaget samtidigt som många småsparare av allt att döma försöker fånga den fallande kniven, varför jag känner mig trygg i att bolaget kommer fortsätta backa för överskådlig framtid.

I princip allting i H&M utvecklas åt fel håll; omsättningen sjunker, vinsten sjunker, det operativa kassaflödet sjunker, det fria kassaflödet sjunker, bruttomarginalen minskar, ebitmarginalen minskar, kassan har mer än halverats på två år eftersom bolaget de två senaste åren delat ut mer pengar än de tjänat. I samband med att Q4-rapporten presenterades i veckan föreslog styrelsen dessutom att aktieägarna skulle kunna välja att få sin utdelning i form av nyemitterade aktier istället för i kontanter – en nyemission i smyg således. En nyemission som genomförs av annat skäl än att förvärva är sällan goda nyheter för aktieägare.

Det enda som ökat något för H&M de senaste åren är capex. Det är emellertid inte något som nödvändigtvis talar till H&M:s fördel. Min spontana uppfattning av de onlineinvesteringar som H&M presenterat det senaste året är att de pliktskyldigt och lite halvdesperat kastar småpengar (i sammanhanget) på investeringsmöjligheter som råkar dyka upp, snarare än att de tagit ett samlat grepp om onlineutvecklingen och arbetar mot en tydlig vision. H&M famlar i blindo.

Eftersom bolaget delat ut hela sitt kassaflöde och lite till de senaste åren, så måste investeringarna dessutom till betydande del finansieras genom lån. Det märks i H&M:s soliditet, som det senaste decenniet sjunkit från närmare 80 procent till dagens drygt 50 procent. I dagsläget är det inget större bekymmer givet de låga räntorna, men om soliditeten fortsätter sjunka kommer det innebära både pressad vinstmarginal och högre risk i framtiden.

Trots alla blinkande varningslampor så återfinns H&M alltjämt i hundratusentals småsparares portföljer. De må vara långsiktiga, men jag tror inte att deras tålamod är oändligt. När de inser att de aldrig kommer få igen de pengar de investerat i H&M kommer de vilja göra exit, och när allt fler vill bli av med sina H&M-aktier finns det avkastning att hämta i en kortposition.

En insikt som jag tycker saknas bland såväl småsparare som journalister och analytiker är att det antagligen inte kommer hjälpa om H&M skulle bli bra på e-handel. Även om H&M lyckas bygga upp en fenomenal e-handel så kommer bolaget sakna de konkurrensfördelar de byggt hela sin framgång på, att vara billigast och finnas närmast kunden. På nätet finns flera billigare butiker, och alla handlare befinner sig ett klick från kunden. Det finns ingen garanti för att H&M:s forna kunder som gått online kommer återvända när även H&M går online.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s