Nyheter i Paradox

I förra veckan släppte Paradox Interactive det nya spelet Surviving Mars, och så sent som igår släppte de expansionen Rule Britannia till storsäljaren Europa Universalis IV. Det här är goda nyheter för alla oss som antingen äger bolagets aktier eller älskar deras spel.

Rule Britannia.jpg

Om vi börjar med den mindre nyheten så aviserade Paradox i början av februari att de i mars skulle släppa en ny expansion betitlad Rule Britannia till bästsäljaren Europa Universalis IV. Då jag själv är mitt uppe i en kampanj så har jag ännu inte vare sig köpt expansionen eller laddat ned den nya gratispatchen som släpptes samtidigt. Båda innehåller dock bra och efterlängtat material! Expansionen adderar ny flavour till nationerna på brittiska öarna, gör förändringar av hur den teknologiska utvecklingen i spelet fungerar och inför det nya konceptet marin doktrin (som jag förutsätter och hoppas ytterligare kommer minska behovet av micromanagement av flottor). Den nya patchen innehåller dessutom en efterlängtad omdaning av uppdragssystemet i spelet. Uppdrag har varit en del av Europa Universalis-serien åtminstone sedan EUII (jag spelade dessvärre aldrig originalet), men aldrig riktigt tillfört särskilt mycket långvarig spelglädje. Med införandet av ett ”uppdragsträd” (i stil med ett traditionellt ”tech tree”) kommer uppdragen bidra till att forma spelet och influera vilken väg man tar på ett helt annat sätt. Vid en första anblick ser det således ut att vara uteslutande bra grejer!

Surviving Mars2

Surviving Mars är något helt nytt för mig; en interplanetär koloniseringssimulator. Spelet går ut på att kolonisera mars, och utvecklarna Haemimont Games (Paradox är förläggare) verkar ha gjort ett grundligt arbete. Till exempel så bygger kartan och terrängen i spelet på Mars verkliga terräng. Det påverkar antagligen inte själva spelandet så mycket, men är en cool detalj som förhoppningsvis kan addera en känsla av autenticitet till spelet.

Surviving Mars gifter ihop den klassiska sci fi-genren med den lika klassiska stadsbyggarsimulatorn. Det här är helt nytt för mig, men jag har lyckats läsa mig till att detta är långt ifrån det första spelet i sitt slag. Och så är det väl generellt med Paradox, de är sällan först med en idé men de exekverar den bättre än alla andra. Och trots att Paradox inte har utvecklat det här spelet själva så verkar det ha flera av de karakteristiska Paradox-dragen; är avancerat och kan ta en del tid att lära sig helt och hållet, det finns inget givet slutmål och det har ENORM replayability (det vill säga, du kan spela spelet igen och igen utan att spelupplevelsen blir sämre).

Spelet har tagits väl emot, om än inte lika väl som de flesta tidigare Paradoxtitlar. Placera rapporterade häromdagen att spelarnas betyg på spelet var ovanligt lågt för en Paradoxtitel, bara 64 procent av recensionerna var positiva. Metacritics betyg av spelet är i skrivande stund 79, och 22 av 29 Steam-kuratorer som recenserat spelet rekommenderar ett köp av spelet. Jag har gått igenom ett flertal playthrough-recensioner av spelet på Youtube och de är till övervägande del positiva.

Att det råder en viss diskrepans mellan recensenternas och spelarnas betyg tror jag till del handlar om olika förväntningar. Bland spelarna tror jag det finns många som är förtjusta i sci fi-genren och blir överväldigade av alla detaljer och möjligheter, som lätt kan bli för mycket om man primärt söker avkoppling snarare än stimulans. Recensenterna däremot känner antagligen väl till Paradox och förväntar sig något just i den här tappningen och tycker att spelet lever upp till vad de väntat sig.

Trots ovanligt många dåliga spelarrecensioner så har spelet blivit en bästsäljare på Steam den senaste veckan, och jag tror det är låga odds på att spelet hamnar på listan över 2018 års 100 mest sålda spel. Jag tror och hoppas att Surviving Mars är en titel som kan förmå nya spelare som primärt rör sig i sci fi-genren att få upp ögonen för Paradox. Många av dem kommer stötas bort av att spelet är så avancerat och initialt svåröverblickat, men många av dem kommer förhoppningsvis också vilja bekanta sig med bolagets andra spel med liknande drag: EUIV, CKII, Stellaris och Cities: Skylines. Gör de det så har Paradox fått en ny ström av återkommande intäkter.

Tänk på att jag som aktieägare i Paradox Interactive inte är objektiv i min bedömning av deras framtidsutsikter. Gör din egen analys innan du köper aktier i bolaget!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s